آنچه چند سال پیش به عنوان مرز بین یک مرکز کسب و کار،یک دفتر مشترک و یک کافه بود به طور غیرقابل پیش بینی شکسته شده و همه‌ی این ها به یک واحد با هویت منحصر به فرد تبدیل شده است. فضای کار اشتراکی که امروزه در تمامی شهرها ایجاد شده است جایی هست که هرکس می‌تواند به طور مستقل کار کند. در حال حاضر بیش از یک هزار از این فضای کار اشتراکی در سر تا سر جهان گسترش یافته است.

اگر چه بسیاری از این فضاهایی که در حال ساخت هستند در ابتدا مشتریان و علاقمندان بالقوه‌ی زیادی دارند، اما بازهم به صورت اتوماتیک تمام آن فضاها پر نمی‌شود. پس اسرار یک فضای اشتراکی موفق چیست؟

توصیه ما به شما خواندن مقاله “فضای کار اشتراکی چیست”؟ 

جای تعجب نیست که مهم‌ترین معیارهای موفقیت فضاهای اشتراکی  جدید هزینه کم ورود به آن‌هاست. این هزینه باید کمتر از اجاره یک دفتر سنتی باشد.

هزینه گفته شده و شرایط اجاره این فضاها باید انعطاف پذیر باشد، امکانات اولیه خوب و محیط کاری دلپذیر داشته باشد و در نهایت فضاها‌ی کار اشتراکی منظم باید قادر به شکل دادن به محیط کار خود باشند.

موقعیت

به دلیل دسترسی راحت، بسیاری از فضاهای کار اشتراکی موقعیتی را انتخاب می‌کنند که به ایستگاه‌های اتوبوس و مترو نزدیک هستند و عمدتا هم در مرکز شهر، مکان‌هایی که در عین گرانی اما قیمت معقولی دارند، نزدیک به جایی که گروه هدف آن‌ها زندگی می‌کنند، هستند.

برای پایین نگه داشتن اجاره‌ها، تعداد کمی از آن‌ها در خیابان اصلی قرار دارند و در اغلب آن‌ها شما برای رسیدن به فضای کار بایستی از حیاط یا در پشتی وارد شوید فضای کاری در یک سطوح بالاتر فرار دارند از آن جایی که توسعه شهری بر خانه و خودرو متمرکز است، بسیاری از فضاهای کار اشتراکی در حومه شهر نیز یافت می‌شوند.

اما در هر جایی که شما برای کسب و کار برنامه ریزی کنید، گام اول توجه به مشتریان بالقوه است، یک دسترسی آزاد با یک منطقه نزدیک به دانشگاه، مترو و… هست که می‌تواند باعث شود دسترسی برای مشتریان سریع تر و راحت تر باشد.

هنگامی که یک فضای مناسب پیدا می‌کنید، مذاکرات قرارداد آغاز می‌شوند قوانین عرضه و تقاضا به تعیین قیمت کمک می‌کنند. در شروع معاملات برای خرید مکان فضای کار اشتراکی اغلب صاحبان  املاک که خودشان نیز با مفهوم فضای کار اشتراکی تازه اشنا شده‌اند و خود رقبای این بازار هستند مخالفت می‌کنند.

اگر یک فضای کار اشتراکی را در کشور باز کنید باز هم با حمایت دولت و کاهش مالیات و… مشکلات زیادی در پی خواهید داشت.تنها شرکت‌های کوچک انعطلاف پذیری بالایی دارند. و شما می‌توانید با استفاده از ابزارهایی (تخفیف و…) قیمت بازار را کم کرده و یک معامله خوب انجام دهید.

تجهیزات

بیشتر فضاهای کار اشتراکی ، برای پایین نگه داشتن هزینه ها، کار خود را بدون هیچ هزینه گرانی شروع می‌کنند. و به طور معمول سرمایه اولیه خود را با ایده‌های ساده یا حتی کارهای دستی به دست می‌آورند.

بنابراین برای وسایل داخل شرکت برای شروع کار نیز می‌توانند از بازسازی وسایل قدیمی توسط خودشان کمک بگیرید.اتصالات فنی که نیاز به کارهای یک اداره دیگر دارد بیهوده است.

تلفن های گران قیمت در حالی که همه‌ی کارکنان خود تلفن همراه و اینترنت همراه دارند کاری غیر ضروری است، برای تهیه چای، قهوه و… اغلب یک کتری کافی است.

فضاهای کار اشتراکی که علاوه بر wifi ، یک میز و کتری نیز ارائه می‌دهند موفق تر هستند، و باعث افزایش راحتی اعضا می‌شود، ایجاد شبکه‌های داخلی،سرگرمی، مشاوره برای اعضای سازمان، برگزاری گارگاه‌های آموزشی و یا شام دسته جمعی در فضای کار اشتراکی روابط بین کارکنان را با فضای کار تقویت می‌کند.

قیمت

علاوه بر قیمت‌های پایین، بسیاری از فضاهای کار اشتراکی به جای شارژ هر سرویس به صورت جداگانه هزینه‌های خود را باهم تلفیق می‌کنند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا با سیاست های قیمت گذاری غیر شفاف بسیاری از مراکز کسب و کار کنار بیایند.در بعضی موارد آن‌ها فقط یک هزینه ماهانه فراهم می‌کنندکه شامل قهوه رایگان و مقداری کپی و پرینت می‌باشد.

از آنجایی که بسیاری از افراد که خودشان کار می‌کنند(فریلنسرها)نمی‌خواهند یا نمی‌توانند که هر روز به مکانی برای کار بروند‌، بیشتر فضاهای کار اشتراکی فضاهایی را به آن‌ها ارائه می‌دهند، که مدت زمان و قابلیت دسترسی متفاوتی دارند.بسته‌های کامل ممکن است شامل میز ثابت با دسترسی همه زمانه باشد. بسته های ارزان‌تر و با انعطلاف بیشتر ممکن است میزهای مشترک را با زمان دسترسی محدود ارائه دهند.میزها به صورت ماهیانه، هفتگی یا روزانه اجاره داده می‌شوند.

مانند بسیاری از کسب و کارها فضاهای کار اشتراکی ترجیح می‌دهند مشتریان بلند مدت داشته باشند، اما با این حال اکثریت دسته‌هایی که به مشتریان ارائه می‌دهند  یک ماهه است، زیرا بسیاری از مشتریان در پروژه های کوتاه مدت شرکت می‌کنند و نمی‌دانند کار آن‌ها چه مدت طول می‌کشد.

طرح بندی

در اینجا فضاهای کار اشتراکی بسته به این که آن‌ها به یک گروه یا هدف خاص تعلق دارند به شدت متفاوت هستند. اگر می‌خواهید تعامل بین مشتریان را ارتقا دهید بهتر است از اتاق های بزرگ و نصب اجرایی که فضاهای اتاق را از هم جدا کند دوری کنید. بعضی از فضاهای کار اشتراکی ترکیبی از فضاهای تعاملی و خصوصی را بسته به خُلق و خواسته کاربران که ممکن است بخواهند در گروه یا تنها کار کنند، ارائه دهند.

برای مثال: فضای کار اشتراکی paragraph در نیویورک، که مشتریان آن فقط نویسندگان هستند، عمدتا از تماس چشمی بین اتاق ها جلوگیری کرده چون نوشتن در فضای بدون حضور دیگران راحت‌تر است اما از طرفی محلی را برای انجام بحث‌های جمعی و ایده گرفتن نویسندگان نیز فراهم آورده است.در نتیجه در همان ابتدا گروه هدف خودتان را در نظر بگیرید.

نام

در عصر بهینه سازی موتورهای جستوجو (seo)بسیاری از استارتاپ‌ها نام خود را بر اساس سرویس و محصولشان ارائه می‌دهند.این نکته برای فضاهای کار اشتراکی متفاوت است. تا کنون 3نوع نام وجود داشته است.

واضح‌ترین و همین طور خسته کننده‌ترین انواع نام این است که فضای کار اشتراکی را با نام شهر ترکیب می‌کنند. چنین ترکیبی ممکن است برای زیر نویس یا نام یک پروژه مناسب باشد، اما هیچ فاکتور شناختی ندارد و ممکن است توسط دیگران نیز استفاده شوند.

چنین نام عمومی ممکن است برای بازار سخت باشد اما برای نتایج موتور جستو جو خوب خوب خواهد بود.

نوع دوم نام انتخاب ترکیبی از کلمه است که به یک مکان یا چشم انداز جدیدی از مفهوم کار برمی‌گردد.بدون این که بیش از حد خلاقانه باشد. اغلب مکان‌هایی که این گونه نام خود را انتخاب کرده‌اند قبل از داشتن مفهوم فضای کار اشتراکی مکان خود را باز کرده‌اند. با این حال چنین اسامی می‌تواند به یادماندنی باشد و یک اخلاق کار جدید را توضیح دهد و نگه داری و شخصی ماندن نام این ها آسان تر است.

نوع سوم نام، شامل عناصر نام خیابان، شماره ساختمان، تاریخچه ساختمان، یا منطقه می‌باشد.

برخی توصیه ها این است که نام را ساده و جذاب و مربوط به مفهوم  فضای کار اشتراکی و چیزی باشد که توسط چندین مرکز مشابه دیگر استفاده نشود.

شروع

بزرگترین اشتباه این است که انتظار  سیل مشتریان پس از افتتاح را داشته باشیم. افتتاح یک فضا به ندرت اولین قدم برای ایجاد فضای کار اشتراکی است، ساختن یک جامعه است که اکثر موفقیت‌های ما از تصمیمات حاصل از ان است.

اگر ساختن یک جامعه بیش از حد طول بکشد، اگر افتتاح با یک رویداد مرتبط با جامعه هدف در یک زمان باشد کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری جذب شوند.

روابط عمومی نقش مهمی ایفا می‌کند که در اسرع وقت از آن استفاده شود شما باید بتوانید به عنوان یکی از اولین فضاهای کار اشتراکی مقالات بزرگی را تهیه کنید. به عنوان اولین فضای کار اشتراکی در شهرستان خود شما می‌توانید چند اشاره در تبلیغات محلی خود بکنید. با گذشت زمان فضاهای کار اشتراکی جدید مورد احترام ترین و اصلی ترین محل برای کار می‌شوند و علایم مرگ دفاتر سنتی را اعلام می‌کنند.با وجود همه این پیش بینی ها هنوز تعداد زیادی به صورت سنتی کار می‌کنند.

مشخصات شغلی

واضح ترین و مهم ترین دلیل شکست فضاهای کار اشتراکی این است که به عنوان یک پروژه جانبی اجرا شده اند فضای کار اشتراکی نباید در کنار یک پروژه باشد، این یک شغل تمام  وقت است.

با این حال بسیاری از صاحبان فضاهای کار اشتراکی ، بیشتر از یک شغل دارند، اگر شما جزو این مورد هستید، مطمین شوید فضای کار اشتراکی به نمایه شغل شما کمک می‌کند، تا بتوانید همکاران بیشتری جذب کنید و نیازهای آن‌ها را تامین کنید.

بدون دانستن الزامات بازار هدف و یا تماس منظم با مشتریان ، امکان کار فضای کار اشتراکی (co working) وجود ندارد.