در اینجا ما تصمیم گرفتیم به شما یک دید عمیق از فضای کار اشتراکی(coworking space) بدهیم.همچنین اصول اولیه و مفاهیم پایه‌ی فضای کار اشتراکی(coworking spase) را نیز برای دفاتر سنتی و مدیران اداری پوشش خواهیم داد.

فضای کار اشتراکی چیست؟

زمانی که به فضای کار اشتراکی بروید، سریعا احساس می‌کنید که با دفتر و ادارات معمولی خیلی متفاوت است. عطر قهوه در فضا به ساکنان و افراد هیجان و انرژی می‌بخشد.شما ترکیبی از افرادی که بر سر میزهای شخصی خودشان تمرکز عمیق دارند را خواهید دید، با دیگرانی که حضور دارند تا در مکالمات جذاب گروهی شرکت کنند.این بخشی از فرهنگ فضای کار اشتراکی است.

فضای اشتراکی(co working) اساسا فضاهای کاری مشترک بین افراد هستند. آن‌ها فضای اداری مناسب را برای افرادی که به دنبال دوری از کار در خانه هستند یا به صورت فریلنسر (free lancer) کار می‌کنند، ارائه می‌دهند.

این فضاهای کاری مشترک، امکاناتی مثل اتاق‌های جلسات، سالن همایش، محل استراحت، اینترنت رایگان، چای و… را ارائه می‌دهند.

اغلب آن‌ها یک جامعه را تشکیل می‌دهند که اشخاص آن معمولا فریلنسرها، کارآفرینان، کارفرمایان و تیم‌ها‌ی کوچکی هستند که می‌خواهند از فضای انعطاف پذیر استفاده کنند.

علاوه بر فرهنگ فضای کار اشتراکی کم هزینه بودن برتری دیگر فضای کار اشتراکی است، یکی از مزایای این فضاها، توانایی اجاره کردن چیزی است که فقط به آن نیاز دارید با مقایسه با اجاره‌ی یک شرکت یا دفتر خصوصی که می‌تواند هزینه بر باشد. از طریق راه های مختلف برای عضویت در این فضاها هزینه‌ها خیلی کمتر و قابل مدیریت هستند. این شامل هزینه روزانه یا ماهانه می‌شود، هزینه عضویت نیز بر اساس این که شما آیا یک میز مشترک استفاده می‌کنید یا تمایل به استفاده از فضای اشتراکی مخصوص به خود دارید متفاوت است.

چه کسانی از فضای اشتراکی استفاده می‌کنند؟

کاربران معمولی

فریلنسرها(free lancers)

فضای کار اشتراکی از دوجنبه برای فریلنسرهابهترین هستند

  1. انعطاف پذیری انتخاب ساعت کاری
  2. کار کردن و برنامه ریزی بدون انزوا

بدین ترتیب این فضاهای اشتراکی برای فریلنسرها مناسب هسند. این فضاها یک نیاز برای کسانی است که در صورت نبود این فضاها مجبور به انجام کارهای خود در خانه یا کافی‌شاپ می‌شوند.

استارتاپ ها

انعطاف پذیری فضاهای کاری مشترک برای استارتاپ‌ها بسیار مناسب هستند. این فضاها با هزینه های بالا و تعهدات برای اجاره دفتر و شرکت همراه نیستند. فضاهای کاری مشترک همچنین فرصتی را برای تیم های کوچک در برقراری ارتباط با دیگران فراهم میکنند. این فضاها حتی ممکن است به کارآفرینان کمگ کنند تا سرمایه گذاران و افراد مناسبی را در زمان مناسب برای راه اندازی کسب و کار خود پیدا کنند.

فضای کار اشتراکی برای این نوع سازمان های کوچک مناسب است و هماهنگی ذاتی‌ای بین آن چیزی که این فضاها ارائه می‌دهند و اهداف فریلنسرها و استارتاپ‌ها وجود دارد.

تحقیقات نشان داده است که ارتباط قوی‌ای بین کارکنانی که در این گونه فضاها به جای ادارات منظم وحود دارد. به طوری که تصمیم به بررسی عمیق‌تر فضاهای کاری مشترک گرفتند.

تیم محققان دریافتند افرادی که در این فضاها کار می‌کنندتحت اثر محیط خود نگرش های مختلفی دارند. در فضاهای کار اشتراکی : کار معنی دارتر، کنترل کار بیشتر احساس داشتن یک جامعه بیشتر وجود دارد.

سازمان‌های بزرگتر که هیئت مدیره دارند

با استفاده از فضاهای کاری مشترک که به خوبی برای کاربران معمولی کار می‌کند، اخیرا تصمیم گرفته شده است که این فضاها برای استفاده سازمان‌های بزرگتر نیز آماده‌سازی می‌شوند.

عوامل موفقیت فضای کار اشتراکی

مهم ترین عامل موفقیت فضای کار اشتراکی، توانایی تکرار در فرهنگ است. این فضا ها آزادی و تحرک پذیری واقعی را اجازه می دهند. این فرهنگ به همکاری و مکالمه ای مفید منجر می شود. این یکی از ارزش های فضای کار اشتراکی است. ان ها با اجازه دادن به افراد مختلف با مهارت و استعدادهای منحصر به فرد برای برقراری ارتباط و همکاری باعث ایجاد نوآوری می شوند. اما مزیت دیگر این است که در واقع فرهنگ از مفهوم آزادی و انعطاف پذیری شکل گرفته است پیدایش فضای کار اشتراکی برای خدمت به سازمان های کوچک، فریلنسرها و اتصال آن ها به یکدیگر بود. طراحی تنها یک جنبه از چیزی است  که باعث می شود فضای کار اشتراکی فرهنگ مختلف داشته باشد.بعضی از سازمان ها ممکن است فضای مشابهی در دفتر خود داشته باشند اما فرهنگی ندارند که انعطاف پذیری را برای رشد و حرکت و هماهنگی با ادارات مختلف فراهم کند.

یک راهکار موثر برای مبارزه با این مانع این است که فرهنگ را برای شما به ارمغان بیاورد برای مثال یک سازمان در میشیگان این امکان را فراهم کرد و فضای کار اشتراکی ایجاد و از استارتاپ ها و کارآفرینان برای فعالیت در کنار کار خود دعوت کرد. اگر تدارکات کارآمد باشد این پیروزی دو طرفه است. استارتاپ ها می‌توانند فضای قابل دسترس و انعطاف پذیری را به دست آورند در حالی که سازمان های بزرگ نیز قادر به نوآوری در محل کار خود هستند.

اقتصاد فریلنسری در حال رشد است. اعضای جوان نیروی کار به طور فزاینده ای به سمت فریلنسری رفتند و این به نوبه ی خود باعث ایجاد فضای کار اشتراکی کوچکتر خواهد شد.

علاوه بر این فضای کار اشتراکی برای سازمان های کوچک با تعداد محدودی کارمند و همین طور برای سازمان های بزرگتر که به دنبال نوآوری هستند، موثر و مفید می باشد.

این طراحی وفرهنگ مثالی برای هر سازمانی هست که به دنبال ایده های جدید و رشد می باشد. جای تعجب نیست که ما در طول چند سال اخیر در مورد این فضا ها شنیده ایم شما مطمئنا انتظار داریدکه بیشتر از این گونه فضاها در نزدیکی خود بشنوید و ببینید توصیه ی ما چیست؟درگیر کار شدن!